torsdag den 17. november 2011

Eventyr af cirka H.C. Andersen med illustration af Knud Steffen Nielsen.


Fra ikke så kendt eventyr af H.C. Andersen: "Hold kæft, hvor jeg ofte føler mig som et stykke gennemgnasket tyggegummi, spyttet ud og trampet flad på fortovet. Hej, det er mig der taler til dig. Ja, hernede, hej … Hov, av, nå … Og måske, nogle dage senere (det er midt i november og koldt): Hov, hej nye stykke tyggegummi, nå hvad hedder du så? Hvad øh … Nej det er for fjollet … Men det var et smukt og sødt prinsessetyggegummi som var landet ved siden af mig, hun lå og sagde åh og ih altså og du godeste dog … Jeg var straks noget så ganske forlibt, aldrig havde jeg set så yndigt et tyggegummi; gennemgnasket og udspyttet, jovist, men det fik blot hendes skønjomfruelige sjæl til at stå så meget tydeligere frem dér i morgensolen på fortovet … Jeg tog mod til mig, rømmede mig og skulle netop til at sige noget, da en grim og grum krage kom og tog hende i sit skarpe møgnæb. Hun skreg, jeg blev lam helt igennem min klistrede krop. Den sad lidt og skulede fælt omkring, om der var konkurrenter som ville tage dens bytte fra den … Allerfæleste møgkrage! … Det ender slet ikke godt, slet ikke godt for nogen det her. For kragen baskede op, ville sluge prinsessen, men kunne slet ikke for dens næb var klistret til og dens tunge ligeså. I ren panik steg den og steg lodret op, forsøgte at sluge den skønne mø. Men forgæves! … Ja den kvaltes i sit foretagende og styrtede ned direkte ved min side, hvorfra den just var lettet, og knak sin kragehals … Jeg kunne høre, at prinsessen stadig levede derinde i næbbet, lå og klagede sin nød og udbad sig min hjælp. Men ak! Tyggegummi har ingen arme og ingen ben og jeg var så ubehjælpeligt klistret fast til fortovet det grå … Kunne blot ligge og høre hende dø … og …"


Appendix:
§ Knud Steffen Nielsen  Må jeg så lige spørge, hvornår har HC Andersen, den kæreste digter, skrevet sådan en historie. Svar med det samme, da det noget folk vil sige en hel masse ting om, som ikke passer. Og tyggegummiet blev opfundet 1877 lige efter Edison var i gang med glødelampen. Det er altså ret sensationelt. Sig ikke noget til nogen, før du har svaret.
§ 
§  Lars Bo Nørgaard Det var en tirsdag. Og i november. Jeg ved ikke mere. Beklager. Det er et eventyr som har været i Nørgaardsk familieeje meget længe. Og der står kun det nederst på papiret: "Skrevet tirsdag, november af HCA (mig)".
Lars Bo Nørgaard Og det er i håndskrift (skrå) så den er god nok. Hvis nu det fx havde været printet ud fra en computer, så ville jeg straks være blevet mistænksom, det er klart.
Lars Bo Nørgaard Svar straks Knud, om du tror der kan være penge i det her. Berømmelsen siger mig ikke noget, men den kan jo være uundgåelig.
Knud Steffen Nielsen Jeg tror du skal sende manuskriptet herover, så vil jeg få det undersøgt og vurderet af eksperter, jeg kender personligt. Begge to er naboer til mig her på vejen. Den ene har læst til forskolelærer og ved alt om skråt liggende skrift. Den anden, Harry, er forelsket i hende jeg lige nævnte, Molly, og jeg må ikke være alene med hende for Harry. Han er uddannet blikkenslager.
Lars Bo Nørgaard Jeg kender godt Molly. Og osse Harrys jalousi. Bare fordi Molly er sårn lidt mere glad og fri i det. Vorherrebevares. Men jeg må altså heller ikke komme indefor 300 meters afstand. Og Harry har endda et stykke papir, hvor det står på, og det har stempler og alverdens. Kan du evt. sende Molly herover for at kigge på manuskriptet. Måske kunne hun sige noget til Harry om at hun har en moster eller sådan noget, og at hun lige trænger til en tøseweekend med lidt film og chips og slet ikke noget vildt eller ulovligt. og desuden er det jo en helt anden sag, hvis det er hende der kommer indenfor 300 meter af mig.
Lars Bo Nørgaard Men altså OBS: ikke sige noget om mig. Ikke engang i kodesprog. For du ved hvordan Harry blir når der er ord han ikke forstår. Det er jo ofte et problem.
Peder Frederik Jensen jeg får fodsvamp af al jeres pladder
Knud Steffen Nielsen Nu begynder Peder F med kodesprog osse. Har du givet ham lov til at kigge i kodebogen? Hold da kæft, det er bare langt ude. Så skal jeg til at skrive hele lortet om.
Lars Bo Nørgaard Det er billig efterligning af kodesprog det der. Sikkert købt nede ved Søstrene Boris i Mergelgravsgade. Og så kan man ellers stille sig an og lade som om man er med i de store drenges leg. Nej, Peder F: Ryg du bare "din cigar", så skal vi nok "lade være" med at "gøre dig til grin".
Knud Steffen Nielsen Enig/skifter7 Nørgaard// Emig//skifter// PderFuha//Puha//skifter
Knud Steffen Nielsen yes//skifter//SKIFTER EJ//
Lars Bo Nørgaard røvl/snothvalp
Knud Steffen Nielsen yes//forstået//skifter//ØL
Lars Bo Nørgaardjeg tror de er begyndt at putte noget pulver i limfjordsporterne, som får en til at sige forkert og få buler i panden og sæbeøje og har osse oplevet en gang imellem at vågne helt forkert i de værst tænkelig senge og selskaber. jeg er godt træt af det og i gang med et større sagsanlæg. men den slags tager jo tid. og øl kan jeg ikke undvære så længe. så venligst: anbefal mig noget godt øl med formålstjenstlig virkning. tak.
Knud Steffen Nielsen jeg har ikke drukket øl siden jeg drak mig frem til min reolsystem i 68.
Knud Steffen Nielsen ikke det hele
Lars Bo Nørgaard og her gik jeg og troede at du var min ægte onkel.