onsdag den 4. maj 2011

Bevis for at nisser findes :

Helt almindelig aften 3. maj, klokken lidt over 23. Jeg havde lige fået fri fra arbejde, og var på hjem, stod ved rute 21's stoppested ved Bispebjerg Hospital, røg en cigaret, gik lidt frem og tilbage, tænkte mine egne tanker, som jeg ikke længere ved hvad var for nogen tanker, om hvad. Og det var koldt, selvom det var i maj, og det småregnede, og glædede mig bare til at komme hjem og i seng, for i morgen har jeg store planer med Dr. Emig, bl.a. at spise smørrebrød. Så blev mit blik indfanget af noget lys, som kom fra en reklameplakat på busskuret, en reklame for solbriller, og jeg tænkte at det da var for mørkt til at have solbriller på nu, og da slet ikke på en dag som havde været en gråvejrsdag, med byger (de tanker husker jeg, sjovt nok). Men så lagde jeg mærke til nogle fine abstrakte former som var opstået på plakaten, sikkert pga. fugt. Jeg havde tidligere på dagen læst noget om Sigmar Polke og hans alkymistiske leg med kemiske reaktioner, den utopiske drøm om frihed, og hans subversive spil med billeder fra bl.a. den kommercielle sfære. Så jeg fotograferede. Og jeg gik tættere på, for at fotografere nogle detaljer. Og så var det, ja, så var det at jeg måtte stoppe op og måbe (og godt der stadig var adskillige minutter til at bussen kom). For hvad var det? Jo, på plakaten var der såmænd ganske små og fine barfodsfodaftryk. Nissefødder. Jeg ved stadig ikke, hvad jeg skal mene om alt dette (og meget mere), men vil gerne dele mysteriet med jer. For hvad laver en nisse på en plakat på et bustoppested ved Bispebjerg Hospital, og i starten af maj, så langt fra juletid? Og hvordan og hvorledes? Det gør ondt i hovedet, lige bag øjnene. Men sådan er det, og det er sandt, se med egne øjne: