fredag den 1. april 2011

The Resort's lydterapeut Visti Volgorod :


"Første gang jeg stiftede bekendtskab med lydens særlige virkning, var på min terapi-uddannelse i 1990. Vi skulle lave en meditation, hvor vi skulle tømme os for ord med volapyk-sprog. Senere har jeg lært, at det hedder at ”brable”. Meditationen stammer fra Tibet, hvor de tibetanske munke har brugt den til at tømme sig for tanker og følelser. Dvs. de renser sig uden at gøre skade på andre. Jeg oplevede det utroligt befriende at ”brable”. De andre forstod jo ikke hvad jeg sagde, så der behøvede ikke at være censur. I forhold til mig selv var det også befriende at udtrykke mig spontant med lyde uden at skulle lede efter de præcise ord. Det var som om, jeg kom tættere på mig selv og det, der trængte til at blive udtrykt. Det føltes også, som om hjernen blev afspændt. Måske kender I til at have ”tanke-mylder”. Tanker der hele tiden dukker op, måske kører de i ring – og selv når vi skal sove, er de der! Så vil man gerne have ro i sit hoved. Det, som jeg har erfaret gennem mit mangeårige arbejde med lyd, er at når vores sind er beskæftiget med lyd, så dæmpes mængden af tanker."